Ako som robila zeleninový vývar

Vyhadzujete časti zeleniny, ktoré neplánujete v jedle použiť? Chyba! Ja si tieto kúsky odkladám do mrazničky s cieľom uvariť z nich zeleninový vývar. Teda varila som ho prvýkrát a po tomto mojom malom úspechu to určite nebolo naposledy.

Nebudem vás zahlcovať teóriou prípravy vývaru lebo ju vlastne ani nepoznám (ak však máte záujem pán Cuketka ju pekne rozpracoval tu) a ani osvedčenými receptami. Jednoducho vám chcem ukázať ako jednoducho sa dá zo zeleninových zbytkov vyťažiť maximum.

Takže čo som pri varení svojho vývaru použila?

1 nelúpanú cibuľu (nezabudnite ju dobre umyť od hliny)
2 brokolicové hlúbiky
semienka zo surovej tekvice
semienka z pečenej tekvice
3 lúpané strúčiky cesnaku
1 mrkvu
1 petržlen
1 hlúbik z karfiolu
1 hlúbik z kelu
1 papriku
petržlenovú vňať
mrkvovú vňať
celé čierne korenie
nové celé korenie
bobkový list
sušený tymián
sušený rozmarín
zopár zrniečok feniklu
medvedí cesnak (ktorý u bol dlhú dobu v mrazničke)
soľ
olivový olej

Osobne si myslím, že je jedno čo do zeleninového vývaru dáte, takže kľudne pridajte zeler, kaleráb či paradajku. Ja som dala to čo som doma mala a na výsledku to neubralo.

Ako som varila vývar?

Hrniec som rozpálila na miernom plameni a cibuľu prekrojenú na polovicu som na sucho opiekla do čierna (reznou stranou nadol). Priliala som olivový olej a prihodila všetku zeleninu (okrem cesnaku) a čierne korenie. Keď som zeleninu opiekla prihodila som cesnak. Ešte som chvíľu zeleninu opekala a potom som zaliala asi 3,5 litrami vody (tak aby zelenina bola zakrytá). Nakoniec som pridala všetky bylinky. Keď vývar začal vrieť pridala som 1 PL soli.
Vývar som varila na malom plameni. Nesmie vrieť iba prebublávať. Takto som ho varila 1 hodinu. Na konci som ho ešte ochutnala a prisolila.
Nakoniec som ho odstavila a scedila cez sito, ktoré zachytilo zeleninu a potom som tekutinu scedila cez čistú utierku.

Ako som vývar použila?

Chcela som si vychutnať čistú chuť vývaru a tak som z neho pripravila úplne jednoduchú polievku. Na olivovom oleji som orestovala na pásiky nakrájanú mrkvu a petržlen, osolila a okorenila a zaliala som to vývarom. Varila som do zmäknutia zeleniny. Polievku som podávala s domácimi špaldovými rezancami (na ich celozrnnú verziu nájdete recept tu).
Zvyšný vývar som dala zamraziť.

Na čo všetko sa dá vývar použiť?

No v prvom rade na polievky, rizotá, omáčky….. Jednoducho všade tam kde si recept pýta vývar. A tam kde si pýta vodu a dáte vývar bude vaše výsledné jedlo oveľa chutnejšie.

Takže nevyhadzujte zeleninové zbytky, uchovajte ich a raz za mesiac si nájdite čas a uvarte si vývar a zahoďte všetky umelé  náhrady, ktoré sa tvária ako poctivý vývar. No aby som neklamala, mám doma v prípade núdze BIO bujón, ale po tejto skúsenosti si vždy si nájdem čas a uvarím voňavý vývar.

1 Comments Add yours

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.